juni 27, 2008

Motorsågsartist

Meeting with a sculptor

Här kommer porträtt nummer fyra i mitt projekt 100 Strangers. Målet är att ta 100 bilder och berätta etthundra historier om människor jag mött för första gången. På väg hem en vinterdag i Februari passerade jag Håga industriområde. När jag plötsligt hörde en motorsåg, stannade jag till för att se vad som var på gång. Det visade sig vara en konstnär i arbete. Säg hej till Lennart Jansson. Sedan mer än tjugo år är motorsågen hans verktyg. När jag träffade honom arbetade han på en skulptur föreställande en Karolinsk soldat. Ett beställningsjobb till ett Spa i Saltsjöbaden. Lennart visade mig ett flertal av sina tidigare arbeten och berättade också om ett jobb han fått av en förening i Haninge. Ett par månader senare besökte jag gården Skutan i Handen och tog några bilder av hans konstverk där. Om det kan du läsa här.

Inga kommentarer: