juni 24, 2008

100 Strangers

Bertil & Birgit

I vintras gick jag med i en ny flickrgrupp. 100 Strangers. Utmaningen är att ta etthundra porträtt på människor som du aldrig träffat förut. Att helt enkelt ta kontakt med främlingar ute på stan och be om att få ta en bild. Så långt brukar det inte vara några problem. Sen ska man ha tillstånd att publicera bilden på nätet. Det har visat sig vara lite svårare. När bilden väl är tagen kommer så steg två. En intervju. Att berätta en liten historia om personen eller personerna. Nu har jag hunnit halvvägs. Alla bilder hamnar i mitt flickralbum. I gruppen är det nu 1300 fotografer från hela planeten som är ute och jagar främlingar. I Sverige är det i stort sett bara jag som medverkar, men Anna Toss har i alla fall startat och tagit sin första bild. Under resans gång har det visat sig att några av mina främlingar känner varandra. Några har känt mina föräldrar. Eller min bror, och eller vänner och bekanta. Min första bild blev ett pensionerat par som jag träffade vid Rudan i Handen. Bertil och Birgit. Dom visade sig ha bott i Tungelsta för många år sedan (där jag bor). På den tiden såg samhället lite annorlunda ut och Bertil och Birgit kunde berätta ett par fakta om Tungelsta som jag inte hade en aning om. Under de närmaste veckorna kommer jag att lägga ut en bild per dag från det här projektet.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Per Stromsjo sa...

Första halvan av serien har varit mycket bra. Fast upplägget att plåta först och snacka sen låter bakvänt, för den som inte prövat det här upplägget. Men uppenbarligen funkar det.

Steffe sa...

Erkänner gärna att jag gör det lite olika. Det beror på hur bråttom "offret" har och hur intresserade folk verkar vara. Egentligen så brukar jag nog ställa frågorna först. Den senaste bilden (Juha, var förresten inte planerad. Vi satt och snackade i säkert tio minuter innan jag frågade, hade egentligen velat fota en tjej då det blivit några gubbs på senare tid. Men det har varit väldigt kul att bröva sig fram.