april 08, 2008

Enkätdags

Läste ett inlägg hos Stationsvakt. Alla som ville kunde svara tyckte Johnny så då tyckte jag till!

1. Hur länge har du bloggat?
Sen 2004.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?

Som någonting jag måste testa.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Stationsvakt. Johnny bloggade om precis allt möjligt. Mycket roligt nonsens och ganska lite dagbok.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Har inte läst dom på länge, men dom var nog ganska larviga.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Nu för tiden är jag med i en världsomspännande daglig fotoblog och kollar säkert in 30-40 stycken av dessa.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?

Har nästan helt slutat läsa svenska bloggar. Men kollar in en del photoshopbloggar, och många fotobloggar. Dagboksbloggar och modediton skyr jag som elden. Politikbloggar är det mest meningslösa som finns, så dom läser jag aldrig.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

Boing Boing. Som faktiskt har bloggat mig en gång!

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?

Vilken som helst av alla Daily Photo Blogs. Varför inte Stockholm By Pixels.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

De smygtittar nog varje dag är jag rädd.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Jag vet inte.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?

I år är jag med i ett projekt där man tar ett självporträtt vare dag. Så gränserna tänjs nog.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?

Antal armhävningar per vecka. Lite trist va?

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?

Alla bloggar för bekräftelse. Jag fotograferar dagligen och får bra med respons på det viset.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Javisst. Jag känner emdot väldigt bra fast vi aldrig har träffats.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Inte en enda. Är osocial sedan födseln.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Säkerligen.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?

Ha ha. Icke sa Nicke. Det rinner av direkt.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Det händer väl. Men jag är så sällan elak.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Nackdelar?

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?

Min dagliga fotoblogg Photos From Haninge har varit igång i ett par år nu, och den lär nog överleva lika länge till.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Med tanke på att alla verkar blogga idag så nog måste det påverka kultur såväl som mäniskor.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Jag har blivit sedd och läst över hela planeten och det är inte illa pinkat!

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Nya insikter om det mesta.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Fem! Kenny kan väl göra ett försök. Per Strömsjö är nog lite för lat för att orka...

3 kommentarer:

Johnny sa...

Daily Photo Blogs var ju klart beroendeframkallande.

Steffe sa...

Det blir lätt så när man har roligt.

Per Stromsjo sa...

Vadå lat, jag orkade ju läsa ända hit? ;)

Håller med om rätt mycket. Kanske inte att bloggandet nödvändigtvis måste påverka vår kultur så mycket. Du och jag tillhör en rätt liten minoritet med uthållighet att framhärda år efter år. Men visst, vi får väl se. Större interaktivitet är nog ett bestående fenomen. Det är inte illa.

Tack för länken förresten.