mars 10, 2006

Död Sparvhök


Dead bird
Originally uploaded by Steffe.

Min granne Danuta hittade en död sparvhök på sin morgonpromenad genom skogen på Bergdalen i Tungelsta. Vi tog ett par bilder och ringde Haninge kommun och Länsstyrelsen. Myndigheterna var snabba och ville gärna se en bild vilket dom fick. Sen ringde dom från Uppsala och undrade om vi ville köra den döda fågeln dit. Det tackade vi nej till. Tjugo mil fram och tillbaka för en död fågel som inte såg så sjuk ut verkade lite för mycket. En av mina flickrkontakter trodde att sparvhöken hade flugit in i ett träd och dött. Kan vara så då den låg i skogen.



Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

jinge sa...

Synd på en så rar pippi. Fanns det inget hus i närheten så den kunde flugit in i ett fönster då?

Annars så kan den ju faktisk blivit sjuk av något den ätit. Sjuk fågel eller råttgift.

Kadrik sa...

Nej. Mitt hem (Bergdalen och Blomorado) och Ankaret är närmast. Det var en äldre fågel enligt jägaren som var här och hämtade pippim.

jinge sa...

Bergdalen och Blomorado är helt okända begrepp för mig trots att jag bott i Tungelsta sedan 1960 fram till 1990, dvs 30 år.. :-)

Jag gjorde f.ö. en trackback eftersom jag kommenterade ditt inlägg, men den tycks inte kommit fram..