april 12, 2005

Calle Jonsson frikänd

Rättegången mot Calle Jonsson är över och idag kom den friande domen från Rhodos. Han friades från det påstådda mordförsöket för fyra år sedan på Kos. Det verkar vara hanteringen av bevis som varit avgörande. Nu ska Calle fixa ett nytt pass och sen reser han hem med sin familj. Min gissning är att ingen ur den familjen någonsin mer sätter sin fot på grekisk mark. Jag har varit i Grekland ett antal gånger. Har väl hamnat i trubbel ett par tre gånger. Kontakten med polisen har dock fungerat mycket bra. En gång sålde jag en bergsprängare till den dåvarande polischefen på Ios för det dubbla priset! Har också spenderat en natt tillsammans med en upprörd hotellvärd som ville slå ner alla turister med sitt basebollträ. Någon hade stulit saker och jag patrullerade hotellområdet tillsammans med honom, jag fick till och med låna ett basebollträ! Det visade sig senare vara ett missförstånd och allt klarades upp. På Santorini fick en grupp japanska turister spelet och började slåss med hotellägaren när jag var där. Anklagelserna for fram och tillbaka och polisen fick jobba hårt på att hålla isär kombatanterna. Två gånger under alla mina besök i landet har jag blivit lurad, anställda i två kiosker gav oss tillbaka fel växel med flit. Båda gångerna flippade en av mina polare ut fullständigt ropade på polis och skrek och svor. Ägarna fick medla och allt löste sig utan inblandning av polisen. Efter en nykter kväll och natt på Ios kan jag förstå om lokalbefolkningen och/eller polisen skulle vilja banka skiten ur alla partajande turister. Jag blev ganska chockad av det jag fick se av slagsmål, knark, sprit och sexorgier så redan nästa dag kastade jag mig in i allt det roliga! (det var första kvällen på Ios sommaren 1985). Grekland är mitt favoritland för heta sommarsemestrar och jag längtar alltid tillbaka. Vem vet, kanske är det dags för ett nytt besök.

Inga kommentarer: